Signs in the Street

1992

Tentoonstelling van PTT’s straatmeubels op de Triennale van Milaan
Voor: Ootje Oxenaar, Evert Rodrigo, PTT kunst en vormgeving, Rijksdienst Beeldende Kunst

‘Signs in the Street’ is de titel van de Nederlandse bijdrage aan de internationale tentoonstelling van de 18e Triënale van Milaan. Sedert tachtig jaar voert PTT een vormgevingsbeleid, dat zich naast postzegels en ander drukwerk, bezighoudt met architectuur, gebouwbelettering en het ontwerp van straatmeubilair.

Er wordt besloten binnen het masterplan van Aldo Rossi, die de algemene indeling van de Triënale heeft bedacht, een ‘straatkruising’ te ontwerpen. Een oude en een nieuwe straat, met respectievelijk historisch en eigentijds straatmeubilair. Vensters geven zicht op afbeeldingen, maquettes en begeleidende teksten. Door de illusie van een straat te creëren krijgt het straatmeubilair maat en betekenis. De ‘achterkant’ laat zien dat ook deze illusie is ontworpen.


’Signs in the street’ the Dutch contribution to the 1992 Trienal of Milano. It centers on street furniture designed for The Dutch PTT over the past 80 years. The Dutch PTT has a long history in excellent design practice, a practice that stretches from mail stamps and other printed matter, architecture, monumental art to street furniture. Within the masterplan - devised by Aldo Rossi - a ’crossing’ is designed with theatrical means, an ’old’ street and a ’new’ one. The windows in the ’facades’ offer views of images, models and texts. The proportions of the crossing offer a meaning and size relevance to the objects. The backside emphasizes the illusion of all exhibitions, including this one.