Sites and Stories
Rotterdam City of Architecture

2007

Met medewerking van Thomas Dahm

Door middel van beeldcollages met de uitdrukkingsvorm van een röntgenfoto, worden op 12 cruciale plekken in toonaangevende gebouwen van Rotterdam, de onzichtbare wetenswaardigheden over de bijzondere architectuur zichtbaar gemaakt.

Huis Sonneveld de Euromast, het Groothandelsgebouw, Dudok, het NAi, de Holland Amerika Lijn, gebouw Nationale Nederlanden, de Bijenkorf, het nieuwe Luxor, het stadhuis de Kunsthal en het Westelijk Handels terrein.

Vitrages in huis Sonneveld laten kamerbreed het uitzicht van 1933 zien.

De bouw van de Euromast duurde 21 dagen. De centrale lift gaat in 21 seconden naar boven. Tijdens de gang naar boven, wordt d.m.v. een animatie, de Euromast in 21 stappen opgebouwd.

Placemats in restaurant Engels, verbeelden dat het Groothandelsgebouw in schaal en multifunctionaliteit zijn tijd ver vooruit was.

Op vier prominente kolommen in cafe Dudok worden de activiteiten van de kantoorbeambten van deze voormalige verzekeringsmaatschappij verbeeld.

Tijdens de gang door het trappenhuis, wordt het depot van het Nai met de belangrijkste iconen van de Nederlandse architectuur zichtbaar

Op de ramen van Cafe Rotterdam, de voormalige terminal, wordt met historische beelden de wereld van de grote oversteek naar Amerika gevisualiseerd.

De ontwerpen op de glazen panelen in de draaideur van gebouw Nationale Nederlanden laten drie verschillende ingangen zien van cijfers die er toe doen.

Aan beide zijden van de roltrap van de Bijenkorf krijgt men zicht op de doorsnede van het gebouw. Deze laat zien dat alle voorzieningen naar de rand van het gebouw zijn weggewerkt en tevens ziet men wat zich tussen de vloeren bevindt.

Via een scenario kun je de architectuur van het Luxor theater backstage zien. Door de ogen van de artiest wordt de onzichtbare architectuur zichtbaar.

De menselijke gebruikswaarde van het Stadhuis is reden voor het verbeelden van o.a. het huwelijk, de geboorte aangifte en de onvermijdelijke dood.

Een aantal banieren vormen samen de doorsnede van de Kunsthal met de hellingbaan die op ingenieuze wijze de 6 meter hoogte van het park naar de dijk overbrugt. Op de hellingbaan loopt een stoet van rariteiten die in het museum geëxposeerd zijn geweest.

Het ontwerp op twee lopers bij de entree van Het Groot Handelsterrein, laat de bezoeker zien dat beide hellingbanen vroeger werden gebruikt door paard en wagen en later door vrachtwagens, voor het vervoer naar de voormalige pakhuizen.